Het is tijd, de hoogste tijd... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rachel Foppen - WaarBenJij.nu Het is tijd, de hoogste tijd... - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rachel Foppen - WaarBenJij.nu

Het is tijd, de hoogste tijd...

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

10 Februari 2012 | Australië, Sydney

Lieve thuisblijvers,

Mijn allerlaatste berichtje vanuit down under. Jullie hebben NZ en Fiji mogen meemaken, nu alleen nog een blik uit Australië. Ga er maar weer even voor zitten met een drankje en een koekje, want dit is mijn langste boekwerk ooit!

Wij zijn dus veilig weggekomen uit Fiji! De kranten stonden al vol met de berichten over de komende tornado in Fiji! Iedereen vertelde ons hoe een geluk we hadden dat we weggingen! We waren ook blij toen we in het vliegtuig zaten! We zaten in zo een groot dubbeldek vliegtuig, ik zat heerlijk boven en heb mij uitstekend vermaakt met filmpjes kijken op de weg terug naar Auckland. Laatste stappen in NZ gedaan en toen was het echt tijd om NZ te verlaten en het achter ons te laten. Snik Snik.

Aangekomen in Melbourne kwamen we aan bij ons mooie hotel. Rendez Vous. Prima en bijna een beetje te chique hotel voor onze leeftijd. We hadden dit hotel met een korting geboekt op cheaptickets! Mazzel! We zouden hier dus 4 dagen verblijven. Ook een leuke afsluiter van onze stage. Toch ga je ook in dit hotel weer op alle kleine details letten. Wat is goed en wat is niet goed! Zijn de handdoeken wel goed opgevouwen, hoe zit het wc papier in het houdertje en ga zo maar door. In elk bedrijf kom je er toch weer achter dat COMMUNICATIE het aller grootste probleem is. Wel even lekker een hotel na een week tussen de muggen en het zand geleefd te hebben. Dit hotel was midden in het centrum van Melbourne met alles om de hoek. Van de drukte tot alle prachtige gebouwen en gezellige restaurantjes! Ik moet toch even kwijt wat een geweldige stad Melbourne is!! Groot, maar ook weer heel klein. De mensen zijn heel gastvrij en vriendelijk, de gebouwen en architectuur om stil van te worden en de drukte en alles bij elkaar maakt je er bijna willen wonen!

De volgende morgen vroeg ons bed uit gegaan om van een adembenemend lekker ontbijt te gaan genieten in ons hotel. Totaal niet sonja aproved, maar ach we zijn op vakantie. Aangezien we maar drie hele dagen in Melbourne zouden hebben hadden we besloten een fietstocht door de stad te gaan doen. De lucht was strak blauw, we kregen onze fietshelm op (verplicht in AS), fiets, guide en we waren klaar om te gaan! Het zou een 5 uur durende fiets tour zijn. Ontzettend leuk om gedaan te hebben. We hebben veel leuke en interessante verhalen over de stad te horen gekregen en hebben lekker rondgefietst. We zijn naar de Australian open courts geweest, little Italy waar we bij Brunetti heerlijk hebben geluncht en van al het lekkers hebben genoten (Brunetti is heel bekend hier, Brunetti is heen gekomen als pastry chef voor het olympische Italiaanse team om te bakken en eigenlijk hier gebleven en uitgegroeid tot een internationaal bekend café.), chinatown, de hoofdstraten, belangrijke gebouwen (zo onder andere het hoogste appartementen gebouw in Australie, daarover later meer.) en zo kan ik nog wel even door gaan! Was een geweldige tocht waarin we veel hebben gezien en geleerd over Melbourne!

Gelukkig was de dag nog jong toen we klaar waren met de tocht. Melbourne staat bekend om het winkelen en daar kan ik niks tegen in brengen! Wat ontzettend veel winkels hebben ze hier zeg! Niet normaal, als je veel geld bij je hebt zou je helemaal los kunnen gaan!!!!!! Helaas is dat bij mij natuurlijk niet het geval. Het lijkt wel alsof is hier een gat in mijn hand heb, gelukkig zie ik daar wel heel veel voor en is het het allemaal waard. Met het winkelen heb ik mijzelf weten in te houden en alleen twee paar slippers weten te kopen (geen idee waarom, aangezien het in NL winter is). We hebben wel lekker genoten en rondgelopen in verschillende winkels en winkelcentrums! Die zijn zooooooooo groot hier, niet normaal. Ik heb een paar foto’s van dit winkelcentrum geplaatst! Heel mooi dak en een onwijs mooie grote klok die op elk heel uur een leuk riedeltje doet. Het hele sfeertje is gewoon gezellig om mee te maken en doorheen te lopen! Tussendoor lekker een terrasje gepakt en gewoon genieten van alles wat je om je heen ziet! Ik vergelijk het een beetje met NYC alleen zijn de gebouwen hier mooier en de mensen vriendelijker! Geweldig om in rond te lopen!

Daarna zijn we naar de avond markt gegaan in Victoria. Wat een drukte en wat een gezelligheid! Buiten een heel groot terras met barretjes, een live band en heeeeeeeeeeeeeel veel mensen! De markt was overdekt en met allemaal verschillende standjes met vooral veel sieraden en leuke hebbe dingen. Daarnaast was er vooral weer heel veel eten de vinden. Allemaal verschillende Internationale eet kraampjes waar je typische dingen van dat land kon kopen! Geweldig om te zien en allemaal te ruiken. Er werd paella bereid, poffertjes, hamburgers, tortilla’s en zo kan ik nog even doorgaan! Dutch pancakes stonden er ook bij, poffertjes! Het zag er allemaal heerlijk uit. Ik moet zeggen dat je hier echt goed kunt eten en lekker ook! Veel variatie en lekkere keuzes! Je hebben hier naar mijn weten verstand van eten! Ik aan de heerlijke echte Mexicaans chili concarne gezeten en Jenna aan de echte Italiaans bruchette! Overheerlijke sangria gedronken en toen was het toch wel echt tijd om terug naar het hotel te gaan, of toch niet…

Moe als we waren na deze drukke dag besloten we de skytower op te gaan. Dit is een van de hoogste gebouwen in the south pacific!!! 88 vierdiepingen hoog! Dit is een appartementen gebouw! De bovenste vloeren hebben zelf gouden glaswanden!! Je betaald hier dan ook een hoop centjes voor als je hun zou willen wonen! Voor toeristen kun je naar de 88e verdieping om daar van een adembenemend uitzicht te genieten over de stad! Wij besloten dit savonds te doen! Wat een uitzicht zeg! Alsof dit nog niet genoeg was besloten we the ´edge´ te doen. Hierbij ga je in een glazen lift die zodoende 4 meter uit het gebouw schuift. Zodra je er dan eindelijk ben sta je daar op glas van 4,5 dik en kon je dus overal op, onder en naast je alles zien! Ik vond het helemaal geweldig! Ben zelf op het glas gaan liggen! Daarna was het toch wel echt tijd om te gaan slapen, de volgende dag moesten we namelijk weer de toerist uit gaan hangen.

We vonden deze dag dat we wel aan een beetje rust toe waren. Als het lekker weer is moet je natuurlijk ook naar het strand. Voor ons meer zand, aangezien we voor geen goud het water in zouden gaan. Je zult maar een haai tegen komen dachten we. We hebben dus ook gewoon heerlijk op het strand gelegen. Zweet liep over onze rug, maar voor geen goud gingen we dat water in. Tussendoor heerlijk op de boulevard aan het water geluncht. Smiddags nog even lekker door de stad rondgelopen en een terrasje gepakt! In het hotel even heerlijk gedoucht en sinds weken weer een beetje make up op gedaan! Wat is dat lekker zeg een leven zonder make up! Ja ik weet het, ik ben pas 20, maar met mijn uberblonde korte wimpers maakt mascara alles toch wat mooier! Het leuke aan Melbourne is dat je hier allemaal gezellige steegjes hebt met allemaal restaurantjes, barretjes en kroegjes! Heel Europees! We hebben dan ook heerlijk gegeten bij een echte Italiaan! Melbourne heeft verstand van lekker en goed eten!! Je kunt Melbourne eigenlijk beschrijven als eten, drinken, shoppen, slapen, eten, drinken, shoppen enzzzzz…….. Savonds hebben we nog heerlijk over de mooie boulevard gelopen en naar alle straatartiesten gekeken en toen was het tijd om ons bedje in te gaan.

Ons beetje in omdat we onze laatste dag in Melbourne om 7:45 opgehaald zouden worden voor onze trip! Great Ocean Road Trip wel te verstaan! Stukje info voor jullie: ‘De Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria. In 1919 werd de aanleg begonnen door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. Ze bouwden eraan tot aan 1932. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is dientengevolge het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.’

Dus dat ja. We waren in een klein busje met een gezellige groep mensen en een hele leuke guide die ondertussen van alles aan ons vertelde en ook heel leuk overal passende muziek bij opzette in de bus! Zo vertelde ze bijvoorbeeld over een zinkend schip bij een van de stranden waar we langs kwamen, zodoende kwam daarna het lied van de titanic! Grappige en leuke manier! We stopte bij verschillende dingen. Hier zal ik een lijstje van geven: Bells Beach (bekend surfstrand onder de internationale surfwedstrijden), Koala en red king parrot spotting, de meest mooie uitzichten op de oceaan, London Bridge, 12 apostels, loch ard gorge en nog veel meer, maar dit zijn de hoogtepunten! Wat was dit een geweldige dag zeg!! Dit is aan iedereen aan te raden! Het is een lange dag, maar ow zo mooi! Jullie zullen natuurlijk niet weten wat alles betekend wat ik heb genoemd, maar daar hebben jullie gelukkig internet voor! Als ik dat moet beschrijven gaat deze blog nog langer worden dan dat die nu al is! Het was een geweldige dag! Eenmaal terug in het hotel om 11uur savonds nog even een lekker drankje in de hotelbar gedronken en toen was het tijd om onder de wol te kruipen, gesloopt, maar voldaan!

De volgende dag was het helaas alweer tijd om Melbourne te verlaten. Na nog heerlijk in het zonnetje geluncht te hebben aan de boulevard zijn we met onze eigen privé chauffeur, ja je leest het goed, naar het vliegveld gebracht! Wat hebben we toch een ontzettend slecht leven!

En toen zaten we in Sydney. Weer een nieuw avontuur! We verbleven in Sydney bij Emily! Om het gemakkelijk te houden is dit zeg maar een aangetrouwd nichtje van Jenna. Bij haar zouden we dus verblijven! De oom van Jenna, Kees, woont ook dicht bij Sydney. Meer over hem en waar hij woont later. We werden dus omgehaald door Kees en Emily. Hartelijk verwelkomt in hun huis en toen begon het probleem of het geluk wat vele zouden zeggen! Jenna en ik kregen alle twee onze eigen kamer!! Na 6 maanden een kamer gedeeld te hebben is het toch wel raar om opeens apart van elkaar te slapen…..

Het leuke van bij locals zitten is dat je het echte leventje meemaakt! Emily zou onze guide deze dagen dan ook zijn! Wat betekend dat we elke dag vroeg uit de veren moesten! Sydney moest bekeken worden!

De eerste dag zijn we naar Sydney Harbour gegaan waar je het beroemde opera gebouw hebt en natuurlijk de sydney harbour bridge! Er was ook een hele leuke lokale markt recht onder de brug, waar we natuurlijk heerlijk hebben rondgelopen! We zijn de hele harbour rondgelopen en van alles om ons heen genoten! Daarna zijn we naar Bondi beach gegaan! 1 van de bekendste stranden in Australië! Hier is ook het programma bondi rescue van! Dit is een bekend surfstrand ook! Na een heerlijke lunch aan de boulevard met ook nog andere vriendinnen van Emily was het tijd om naar het strand te gaan!! Druk dat het was, maar echt een heel mooi strand! De golven waren gigantisch hoog en het was dan ook een genot naar alle surfers te kijken! Na ervan overtuigd te zijn dat er meer ongelukken gebeuren door de hoge golven dan dat er in dat deel haaien zitten ben ik toch maar het water in gegaan! Niet te lang, want er zo altijd maar een haai op de loer kunnen liggen! Deze dag was het weer in Sydney ook eindelijk eens goed sinds tijden! Zij hebben een hele slechte zomer gehad met veel regen! Savonds weer van een heerlijk home made meal genoten van haar moeder. Je voelt je echt weer even in zo een huiselijke omgeving, alsof je niet op vakantie bent, maar hier woont.

De volgende dag stond er weer een drukke dag voor de boeg! De tourist uithangen! Smorgens vroeg weg en lekker ontbeten in Darling Harbour! Dit is aan de andere kant van de brug! Ook een hele mooie haven! De haven rondgelopen en vervolgens richting china town gelopen om zo helemaal Sydney door te lopen!!! Langs de Universiteit van Emily geweest! Heeel mooi gebouw!! Interessant om zulke grote campussen te zien! Aan het eind van de stad vervolgens weer een bus terug gepakt naar de haven om op de Ferry naar Manly beach te gaan! Manly beach is samen met Bondi beach de top 2 stranden om geweest te zijn! Het weer was helaas weer slecht; bewolking en regen! Gelukkig is Manly ook een leuk plaatsje om in rond te lopen! Vanwege de wind waren de golfen gigantisch! Het strand was dan ook gesloten behalve voor de pro surfers! Gaaf hoor om al die surfers te zien gaan! Daarna weer als een gek terug naar huis! En daar begon het huiselijke leventje, alsof je gewoon thuis bent! Jenna en ik hebben een heerlijke appeltaart voor iedereen gebakken en vervolgens als een echt stelletje de hond uitgelaten! Helaas heb ik door iets te wild te zijn en te hard met de hond gerend te hebben mijn lies verdraait! Lopen doet dus vrij pijn. Daarna kwamen alle vriendinnen van Emily voordat we uitgingen! Als echte Australiërs hadden ze allemaal hoge hakken aan, strakke korte jurkjes en helemaal klaar voor de avond! Leuk om te zien hoe zij dat hier allemaal doen! Daarna richting de stad gegaan en een hele gezellige avond gehad.

De dag erna stond een rustiger dagje op de planning. Het weer was nog slechter dan de dag ervoor! We besloten dus heerlijk te gaan shoppen in de bekende winkelstraten en mooie winkelcentrums! Zijn echt mooie gebouwen! Heerlijk rustig dagje! Savonds met een groepje vriendinnen van Emily afgesproken in een leuk Cubaans barretje, daar een lekker drankje gedronken om vervolgens richting Jamie Oliver´s Italian restaurant te gaan om te eten! Wat een ervaring en wat een gave tent! Het was zooooooooooo druk! Heerlijk gegeten!
De volgende dag gingen we naar de Oom van Jenna! Die woont een uurtje zuid van Sydney af met de trein. Hij woont aan het strand en heel primitief! Hier zouden we gaan slapen voor een nachtje! Geweldig!! Een geweldig stuk grond aan het stand! Dat huis is niks waard, maar de locatie, WAUW!! Hij is dan ook al vaak opgebeld door verschillende hotelketens met een bod voor dat stuk grond! We hebben een prachtige stand wandeling gemaakt en daarna heerlijk van zijn zelf gemaakte bier genoten! Die man is 79, maar doet elke dinsdag nog bush walks en weet ik het allemaal! Je moet wel even door al het stof en troep heen kijken in het huis, maar wat een geweldig mooi leven heeft die man! De volgende morgen, van onze laatste dag zat de hele tuin vol met parrots!! Grote witte, gekleurde en noem het maar op! Hij voert die vogels smorgens allemaal! Een sensatie om mee te maken! In NL moeten we er naar de dierentuin voor!

We zijn op tijd weer weggegaan met de trein, want ondertussen was de balans van onze financiën opgemaakt! We wisten hoeveel geld er nog over was! Na 6 maanden niet gewinkeld te hebben in NZ vonden we dat het nu dan toch wel echt tijd was om ons zelf eens even goed te verwennen! OEPS, een beetje teveel los gegaan misschien! Wel even lekker af en toe! Jenna en ik liepen rond alsof we al jaren in Sydney woonde. Van de ene bus op de andere bus en van Oxford street naar Victoria Station.

Savonds gingen we samen met Emily en wat vriendinnen van haar naar de Sydney tower. Hoogste gebouw in Sydney! Hier gingen we heen om een heerlijke coctails te drinken en natuurlijk van het fanatische uitzicht te genieten! Het draait dan ook heel zacht rond. Binnen 45 minuten maakt die een heen rondje waardoor je alles ziet van Sydney! Daarna heerlijk tapas gaan eten in een Spaans restaurant met spaanse danseressen en een geweldige live band erbij! Topafsluiting!

Of de vraag welke stad beter is, Melbourne of Sydney kan ik geen antwoord geven! Melbourne is gewoon zo gezellig en daar heb je meer een echt dorpsgevoel! Hele lieve en gastvrije mensen en daarbij natuurlijk geweldige winkels en mooie gebouwen! Melbourne heeft ook alle gezellige terrasjes en steegjes zoals je dat zou zien in Europa. Sydney heeft zijn geweldig mooie haven met the opera building, maar ook heel veel winkelgelegenheden en natuurlijk Bondi en Manly beach! Sydney is veel groter, maar daardoor heb je wel het echte stadsgevoel en als je daar rond loopt voel je je ook echt bedolven onder alle mensen en alle hoge wolkenkrabbers! Beide twee geweldige steden die ik zeker niet had willen missen in dit avontuur! Veel geleerd over beide steden door de vele tripjes die we gemaakt hebben en natuurlijk door in Sydney bij locals gewoond te hebben! Grote strijd tussen beide steden! Beide steden hebben mij verrast! TOP!

En hier zit ik nu, koffer ontwijkend gedrag, mijn blog te schrijven! Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met die koffers! Zoveel troep, pfffffff. Ik heb in ieder geval een koffertje vol herinneringen die niemand mij ooit meer af kan nemen. Dat is 1 ding wat zeker is!

Morgen om 21:45 vlieg ik dan weer naar NL! Na zo een 25uur sta ik dan weer op NL’se bodem! Ik moet zeggen dat ik nu ook wel zin heb om weer lekker naar ons landje te gaan en naar jullie natuurlijk allemaal!!!

Wat een reis, wat een stage, wat een avontuur, wat een ontdekkingen, wat een culturen, wat een ervaringen, wat een LEVEN!!!! WAUW! Iets wat ik nooit meer zal vergeten! Een toevoeging aan mijn persoon en verdere loopbaan! Ik besef het totaal niet, nog niet. Elke dag de afgelopen 6 maanden was er telkens weer iets nieuws om naar uit te kijken! In NL ga ik beseffen wat ik de afgelopen 6 maanden beleeft heb, ik heb ze alleen geleefd, maar op dit moment zonder besef!

Afscheid ga ik nog niet nemen, het is nog niet over!!! Jullie zullen nog 1 keertje van mij horen in NL!

Tot zaterdag allen!!! Boerenkool zal dan geserveerd worden op een bedje van jus met garnituur van spekjes, augurken en uitjes. De HEMA worst zal echter ook niet ontbreken aan dit gerecht! Wauw, beschrijven in het Nederlands valt nog niet mee….

Dikke knuffels en tot horens via fopje in NL!

Liefs, Rachel

• 09 Februari 2012 - 15:45

Mirjam:

Wauwwwwwwwwwwww, wat heb je dit weer mooi geschreven. Hier zijn geen woorden voor.

Houdt altijd nog een plekje vrij in je rugzakje, want je weet nooit wat je op je lange reis van dit leven nog tegenkomt.

Ik ben blij dat je weer thuiskomt. Heeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij.

Dag lieve globetrotter van me, wat ben ik trots op je en wat hou ik toch veel van je.

Liefs, xxxxxx

• 09 Februari 2012 - 15:47

Henk:

jeeeeeeeeemig, lieverd. ik heb er echt nog geen woorden voor. wat een verhaal en wat een herinneringen neem je mee. tot zaterdag fopje. Biiiieeeerrrtttjjjeee?????????

• 09 Februari 2012 - 15:48

Marjon:

Top, top, top! Wat geweldig weer! Ga die koffers nou maar pakken want wij vinden het ook heerlijk om je zaterdag weer te zien!
    Kus marjon

• 09 Februari 2012 - 17:12

Laura:

Wat hebben we ongelofelijk genoten van je leuke verhalen, mooie foto's, leuke anekdotes, tranentrekkende belevenissen, lachwekkende escapedes en hilarische beschrijvingen. Voor ons misschien geen rugzak met herinneringen maar toch zeker wel een toilettasje vol Geweldig dat je dit alles met ons hebt willen delen, we wachten je slotpleidooi graag nog even af en dan volgt een diepe kniebuiging van bewondering. Enne, je weet het: leven is het meervoud van lef en dat heb je!
    Tot zaterdag!

• 09 Februari 2012 - 18:17

Maya:

te gek verhaal weer! maar je schrijft dat het weer daar zo beroerd was maar op alle foto's sta je in zomerse niemendalltjes, dus dat slechte weer valt volgens mij wel mee. Wacht maar tot je weer hier bent. helaas gaat de elfstedentocht niet door want de dooi is ingezet. het is nu van dat vieze prutweer met dooiende sneeuw. .je moeder moet echt een winterjas voor je meenemen naar Schiphol!Hopelijk kan je een beetje slapen in het vliegtuig dan gaat de reis lekker snel. Ik kijk er naar uit om je weer te zien.

• 09 Februari 2012 - 23:51

Oma:

Dit was weer een grandioos verhaal. Ik bewonder je dat je het allemaal zo goed kan beschrijven zodat wij alles als het ware mee kunnen beleven. Voor jou jammer dat het erop zit, maar ik ben toch wel blij dat ik je zaterdag weer lekker een knuffel mag geven; groetjes en een goede terugreis.

• 10 Februari 2012 - 11:35

Michiel:

Tot morgen! Fantastisch verhaal weer...

Klein drankje morgen ;)

Kus

• 15 Februari 2012 - 13:23

Holly:

wat een leuk avontuur heb je meegemaakt rachel! erg leuk om te lezen.

liefs,\