VINAKA!! (bedankt) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Rachel Foppen - WaarBenJij.nu VINAKA!! (bedankt) - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Rachel Foppen - WaarBenJij.nu

VINAKA!! (bedankt)

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

30 Januari 2012 | Fiji, Nadi

Lieve thuisblijvers,

Een berichtje vanuit Fiji, het zit er helaas alweer bijna op! Morgenochtend vliegen we naar Melbourne (als het goed is). Ook jullie hebben vast het nieuws gezien. De 6 doden waren een gezin! Door de overstroming is hun huis afgegleden en zijn ze aangezien er hier ook niet echt iets van ramen in huizen zitten vanwege de warmte levend ingegraven door al het naar beneden komende modder. Gelukkig zijn wij net gekomen na alle overstromingen. Dit is echt een historisch moment voor Fiji. Zoiets hebben ze nog nooit meegemaakt. Wij hebben geluk gehad! De dag dat wij aankwamen begon de zon weer te schijnen! Over het algemeen hebben we ook heel goed weer gehad! 1 dag volop regen de hele dag en voor de rest gewoon lekker zonnig of iets wat bewolkt, mij hoor je niet klagen! Niet bloedheet dus. Ik hoop dan ook dat we op Melbourne aankomen! Morgen begint het slechte weer opnieuw. Weer overstromingen en volgelopen wegen! De wegen hier in Fiji zijn zonder de regen al niet helemaal top, laat staan met regen erbij. Overal gaten in de weg, half afgemaakte wegen en noem maar op. De voorspelling is dat de storm woensdag begint en wij vliegen morgenochtend vroeg, maar het regent wel een pijpenstelen, dus dat word duimen!!!! Voordat ik me hier druk om ga maken zal ik jullie eerst een blikje geven uit de afgelopen geweldige dagen in Fiji!!

Natuurlijk mag ik afscheid in NZ ook niet vergeten! Nog lekker geluncht in het zonnetje met collega´s bij een plaats waarvan alles van mozaïek gemaakt is! Zie foto. De avond daarvoor het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele huis schoongemaakt en zo tussendoor kwamen er nog wat mensen langs om doei te zeggen! Heen en weer rennend tussen de buren om een weegschaal te lenen voor onze koffers, want ja die waren natuurlijk wel ‘iets’ zwaarder geworden na 6 maanden NZ. Er moest dus wat overgewicht betaald worden, balen, maar wel een koffertje vol herinneren die het geld waard zijn. Aangezien er een of ander beroemd huwelijk zou plaats vinden in de lodge stond het hele management team ook op het vliegveld. Zo leek het toch of iedereen ons weg bracht. Natuurlijk was onze mama, Marianne er ook! Dit huwelijk was strikt geheim. Ze hebben het namelijk aan een of ander tijdschrift verkocht en al dat gedoe. Ik kende ze verder niet, maar ze zijn heel beroemd in NZ! A fijn, toen was het tijd om te gaan, met het zonnetje hoog in de lucht en geen wolkje te bekennen gingen we met een voldaan gevoel de lucht in. De hele vlucht vloog dat vliegtuig zo een 12000 feet hoog, dat betekend dat onze skydive dus nog gewoon hoger was!! Zo abnormaal! 3000 hoger!

Op Auckland aangekomen gelijk naar ons ‘hotel’ gebracht. We werden keurig opgehaald. We zouden nog een nachtje op Auckland verblijven aangezien we de volgende morgen vroeg onze vlucht naar Fiji zouden hebben om 6uur! Even heerlijk gerelaxt en even bijgekomen van alles en laten bezinken dat ons NZ adventure nu toch wel echt over was! Daarna de stad ingegaan! Nog een leuke tour met de bus door Auckland gehad en daarna op aanraden van onze chef kok bij de huka lodge bij depot gaan eten in de stad! Heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad. Snel weer terug naar het hotel gegaan om te gaan slapen, want om 3uur zou ons wekkertje alweer gaan! Na opnieuw overgewicht betaald te hebben, BUMMER, een goede vlucht naar Fiji gehad! Is zo een 2 uur vliegen!

Op Fiji aangekomen gelijk de relaxte sfeer van de mensen hier mee mogen maken. Alles gaat op zijn gemakje en heel relaxt. Zij hebben de tijd, wij de klok. Gelukkig maakt dit allemaal niks uit als je op vakantie bent. Ik heb ook geen idee welke dag het is of hoe laat het is. Opgehaald door het hotel waar we de eerste nacht verbleven op Nadi. Smugglers Cove. Prima hotel! We zouden namelijk pas de volgende morgen vroeg de boot nemen en aan onze Beach Bum beginnen. Deze beach bum is 4 nachten en 5 dagen. Hierin verblijf je dan op twee verschillende eilanden en zitten verschillende acitiviteiten bij! Nadi is dus het hoofdeiland. Zoals zij zeiden hadden we de zon meegenomen. Iedereen naar al onze koffers kijken (Ja, wel 5 grote koffers in totaal). Na dan uitgelegd te hebben dat we geen backpackers zijn konden ze er wel om lachen. We wilde eigenlijk die middag Dolphin Island bezoeken zoals gezegd in mijn vorige blog. Helaas was dit niet mogelijk door de overstroming. De meeste wegen waren nog volgelopen en boten gingen niet tot nauwelijks vanwege de sterke stroming. Heel jammer, maar we kunnen niet alles hebben. Die dag dus gewoon lekker in de hangmatten gelegen, cocktailtjes gedronken en gewoon lekker genoten. Savonds een leuke Fiji show bekeken met allemaal traditionele dansen en rituelen! De volgende morgen vroeg op om onze boot naar onze eerste bestemming te halen. Weer met al die koffers en al die starende gezichten! Ik kan niet anders zeggen dan dat ze hier zoooo behulpzaam zijn. We hebben nog geen een keer zelf onze koffers moeten tillen. Ze zetten hier 5 koffers op hun armen en hoofd en weet ik het. Zie foto!

In een grote boot werden we vervoerd langs alle eilanden. Beachcomber was onze eerste bestemming. Een klein eilandje, tegenover Bounty Island! Zo een 50 meter voor dit eiland stopt de grote boot dan, komt er een klein bootje en worden midden op deze grote zee alle koffers over geladen inclusief ons. Heel apart, maar zoals ik al zei, allemaal zo relaxt en op Fiji tijd. Geen stress. Voordat je natuurlijk weer van het ene bootje op het andere bootje gaat moeten je voeten weer in een voetenbadje om al het zand eraf te halen. Dit badje staat ook voor elke kamerdeur en elke keer als je de boot in gaat. Met een beetje geluk wassen ze je voeten zelf voor je!

Aangekomen op dit eiland werden we ontvangen door het personeel met een traditionele dans met zang erbij! Welkomst cocktailtjes en je voelt je op vakantie. Parelwitte stranden, palmbomen, helderblauwe zee en leuke mensen. Wat wil je nog meer? Beachcomber bestond helemaal uit zand. Slippers hoefde je niet aan, lekker de hele dag op je blote voeten. Overal behalve onze boomhut, ja we sliepen in een boomhut, lag bedekt met zand. Een eilandje zo klein dat je er in 10minuten omheen bent gelopen. Smiddags lekker op het strand gezeten en gejetskied, vissen gevoerd, schildpadden gezien en lekker gezwommen! Smiddags begint de band met het spelen van muziek. Cocktail erbij en genieten maar! Savonds na het eten gaat de muziek een toontje harder en begint het limbo dansen om vervolgens door te dansen tot je er bij neer valt. Ze hebben hier dan ook 3 keer per dag happy hour! Mij hoor je niet klagen!

De volgende morgen gingen we mee op de seaspray zeiltocht. We werden al ontvangen met bubbels, dan kan het alleen maar beter worden! Je zeilt hierbij langs verschillende eilanden om vervolgens op het eiland waar de film ‘cast away’ is opgenomen te gaan snorkelen. (Ik weet niet of iemand van jullie die film ooit gezien heeft, maar er ligt nog steeds HELP ME gelegd met kokosnoten!) Tussendoor word er de hele tijd live muziek gespeeld en gezellig gezongen! Geweldig mooi strand. Vervolgens op de boot een heerlijke lunch gehad! De rijkste man van Australië zwier daar ook met zijn boot’(je) rond! Niet normaal!!!!! Er stonden 10 jetski’s omheen en noem maar op!!! Zie foto, dan weet je wat ik bedoel. Na de luncht zijn we naar een lokaal dorpje op een ander eiland gegaan. Hier zouden we dan een ‘cava’ ceremonie meemaken. Dit is een traditioneel drankje dat gedronken word. Het smaakt een beetje naar modder, maar schijnt heel gezond voor je te zijn. Je word er een beetje slaperig van, cava schijnt dan ook vaak in slaappillen te zitten. Interessant om mee te maken. Vervolgens zijn we nog naar de lokale kerk geweest en de school. Ook mochten we rondlopen op het eiland en dan voel je je als Europeaan toch wel weer heeeel erg verwend. Daarna nog naar een lokaal marktje waar souvenirs gekocht konden worden! Was een ervaring die ik niet had willen missen! Hele leuke dag gehad, alles was zo relaxt, maar toch ook zo goed geregeld.

De volgende dag was het tijd om Beachcomber weer te verlaten. Op naar het volgende amazing Island! Volgende bestemming was Mantaray Island! Mantaray is een heeeeeeeeeele grote rog, wel zo een 2 meter groot. Als je in het juiste seizoen zit zwemmen die hier rond. Nu is het iets te koud, dus zitten ze waarschijnlijk ergens in Hawaï. Mantaray is toch weer zo een 2uur met de boot vanaf Beachcomber! Geloof mij daar voelde ik me echt on top of the world!! Zoooooooooo ver! Zee, zee en nog eens zee.

Eenmaal aangekomen weer verwelkomd met een cocktail en een welkom lied! Dit eiland was groter. Het zit tussen twee andere eilanden in, mooie locatie! Hier heb je een van de beste snorkel en duik gebieden van Fiji! Ook hier sliepen we weer in een soort van hutje! We kwamen vroeg in de morgen aan dus hadden nog heerlijk de hele dag! Smiddags gaan snorkelen hier bij het strand. Mooi koraal, maar NIKS voor mij! Wat vind ik dat eng zeg! Ik vind de zee zoiezo al eng, laat staan als je weet dat er haaien en pijlstaart roggen inzitten! Ik was er dan ook snel weer uit aangezien twee andere mensen hadden gezegd dat ze die dag ervoor nog haaien hadden gezien! We besloten dus maar een Kano toch te gaan doen, ook met een andere Nederlandse jongen die we hier ontmoet hadden! Een rondje om het eiland, dat doen we even, dachten we. Het begon toch wel een beetje winderig te worden en de zee wat sterk, maar we hebben het gered! Tussendoor gestopt op een ander stand om even tot rust te komen. Honeymoon Beach genaamd, jammer dat ik mijn prins op het witte paard nog niet ontmoet heb! Daarna was het natuurlijk toch wel echt tijd voor een welverdiende cocktail! Daarna heb ik nog een traditionele tas gemaakt van palmboom. Ik word nog crea bea… De volgende dag konden we via het pakket dat wij hadden voor onze reis een snorkeltocht doen OF duiken! Ik vind zwemmen in de zee al bijna eng, laat staan duiken! We hadden dus maar voor snorkelen gekozen. Op de boot ver de zee in tussen twee andere eilanden en ik maar denken aan die haaien. Toch met een hartslag van 200000000000000 het water maar ingegaan! Het was mooi, heel mooi. Het water is zo helder en er is veel moois te zien! We waren met een guide, dus dat stelde mij ook wel weer gerust. (zolang die mijn hand vast hield) Tot die op een gegeven moment zei dat we bij dat stuk koraal uit de buurt moesten blijven, daar zat een pijlstaart rog. Toen kwamen we in een soort stroming terecht kwamen en ik boven water om me heen keek en alleen maar zee, zee en nog eens zee zag. Me hartslag was ondertussen 2500000000000000000 en ben dus het water maar uitgegaan! Jenna is in het water gebleven met de guide en na een paar minuten moest die er ook opeens uit, er zat iets waar we van weg moesten, hij zei niet wat het was, maar wel dat het 1,5 meter lang was! Yeah right! Interessant tochtje dus… Daarna hebben we een ring gemaakt van kokosnoot. Tussendoor lekker verse kokosmelk gedronken en kokosnoot gegeten! Meer op vakantie kun je je niet voelen! Vervolgens werd er een soort kokosnoot workshop gegeven! Hoe breek je een kokosnoot open en hoe klim je in de boom om hem eruit te halen!! Die man was net een aap toen die erin klom! WAUW! Zie filmpje! Alsof dit allemaal nog niet genoeg is hebben we smiddags nog een heerlijke massage genomen! Savonds spelletjes gespeeld. En ja, je leest het goed, we hebben een krab race gehouden! Iedereen kreeg zijn eigen krab en met een krijtje gaf je het jou kleur! Die van mij sliep alleen maar;( Kortom een top eiland om geweest te zijn! Ultieme vakantie gevoel, geweldig personeel, over het algemeen goed weer, zee, strand, palmbomen, hangmatten, cocktails en gezellig mensen!

Vandaag zijn we weggegaan van Mantaray Island. Het regende zoooooooo hard vanmorgen! De meeste boten moesten dus weer het eiland op gesleept worden, wij met alle gasten aan touwen trekken om die boten weer op het land te krijgen! Woensdag schijnt er dus opnieuw een heeeele zware storm te komen, nog erger dan de eerste! Het lijkt erop alsof wij het precies goed hebben geboekt! 1 dag na de storm gekomen en 1 dag ervoor weer weg!! Tot nu toe vliegt het vliegtuig nog en word er gezegd dat je op het hoofdeiland goed zit! Voor jullie vlieg ik dus maandagavond laat! Ik hoop dat ons vliegtuig gaat, maar dat zien we morgenochtend! Het ligt eraan hoe hard het blijft regenen en of de wegen naar het vliegveld toegankelijk zijn, maar het zou pas vanaf woensdag ontoegankelijk moeten zijn.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het allemaal zo goed georganiseerd en geregeld is. Die mensen hier zij zo verschrikkelijk lief en aardig. Je moet niet bang zijn om je voeten nat te maken, ze hebben hier geen aanleg stijgers, die bootjes meren gewoon aan op het strand en dan is het in het water springen en dan kom je er wel, lekker makkelijk, Fiji way! Overal waar we zijn geweest was alles top!! We hadden het eten all inclusive! Je denkt hierbij aan van die vieze bufetten, maar niet hier hoor! Je krijgt gewoon een a la carte menu, met 3 gerechten en de lekkerste dingen! Aanrader voor de mensen die ooit naar Fiji gaan!

Ook hier hebben we weer een te gave tijd gehad en veel gezien, gedaan en gerelaxt! Het sprookje houd gewoon maar niet op!! Dat koffertje blijft voller lopen met herinneringen die niemand mij ooit meer kan afnemen! Gelukkig heb ik voor mijn volgende vluchten wel een koffer extra ingecheckt, dus hopelijk geen kosten meer aan bagage!

Owja en een weetje: vliegen kunnen een teken geven voor regen, hoe meer vliegen dus, hoe sneller de regen komt! Ik kan je vertellen dat er heel veel vliegen in Fiji zitten op het moment!

Nou allen, het koffertje is weer gepakt, lekker slapen zo en dan morgen hopelijk op naar Melbourne om het koffertje nog voller te stoppen met herinneringen!

Tot snel vanuit Australië!
Dikke knuffels en tot snel!
Rachel

  • 30 Januari 2012 - 08:20

    Maya:

    yes, weer de eerste! nu nog het verslag lezen!

  • 30 Januari 2012 - 08:25

    Mirjam:

    Wat herken ik veel uit je verhalen! Ook ik heb dat kokosbladtasje gemaakt (crea bea heb je dus toch van je moeder :)) het KAWA ritueel meegemaakt en uit een verse kokosnoot gedronken. Maar jij hebt wel veel meer gezien dan wij. Helemaal super hoor. Hardrockcafé in Nadi is zonder al die kerstversieringen bijna niet herkenbaar :). De bakjes water voor je voeten was ik alweer vergeten, maar idd staan die overal. Gelukkig hebben jullie het getroffen met het weer. Maakte me daar toch wel enigszins ongerust over. Hopelijk gaat jullie vliegtuig wel op tijd, die van ons had 5,5 uur vertraging (zelfs zonder storm) maar hopelijk is dat bij jullie niet het geval. Maar je weet het, alles is in Fijitime! Raar hoor dat ik naar al die heerlijke zonnige prachtige foto's kijk vanuit een met sneeuw bedekt Huizen waar het -3 graden is! Maar nu eerst nog lekker genieten van de Aussies waar het 's avonds om 21.30 uur nog 30 graden is. Dat wordt dus echt aanpassen over 2 weken, maar ik zal je schaatsen vast uit het vet halen :). Ben benieuwd wat Melbourne en Sydney jullie nog gaan brengen. Gelukkig dat alle herinneringen gratis in je rugzakje worden gestopt, want anders hadden jullie wel een privéjet kunnen boeken om alles mee te kunnen nemen. Geniet nog die laatste bijna 2 weekjes. Ik kan niet wachten tot het 11 februari is! xxxxxxxxxxx

  • 30 Januari 2012 - 09:59

    Maya:

    nu eindelijk mijn reactie, ik had eerst nog een afspraak met een scriptiestudent! het is echt de perfecte vakantie als ik dat zo lees en zie. Ook lekker veel foto's. nu ben je ook geen stagiaire meer maar echte tourist en die maken foto's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel wat jaloers ben. Uiteraard op het paradijs waar je nu bent maar ik bedoel eigenelijk jaloers op je durf om je grenzen te verleggen. letterlijk en figuurlijk. Eerst amerika en nu NZ, geweldige ervaringen voor de rest van je leven. Geniet nog even lekker!

  • 30 Januari 2012 - 11:32

    Marjon:

    Wauw, wauw, WAUW!
    Kan je de zon en warmte straks ook mee naar NL nemen, want de winter is hier nu begonnen!
    Kus en tot gauw maar eerst nog ff genieten in australie!

  • 30 Januari 2012 - 11:56

    Ev:

    Geniet er nog lekker van, top foto's! en alvast welkom thuis voor later! Groetjes, Ev

  • 30 Januari 2012 - 13:02

    0ma:

    Wat een vakantie, het kan niet op maar ik gun je het van harte en hoop dat je het in Australie net zo fantastisch zal hebben en je volop kan genieten van alles wat op je pad komt. Groetjes en een DIKKE KNUFFEL.

  • 30 Januari 2012 - 15:51

    Nicky:

    Ja, hier heb ik op gewacht! Op Fiji.. top Rochel! En wat ben je toch ook een bange poeperd he hahaha. Snorkelen tussen het mooie koraal daar is toch perfect?! Wat een sprookje. Op naar Asutralie en dan zie ik je over 12 dagen!!!! xxxxxxxxxxxxx

  • 01 Februari 2012 - 11:30

    Laura:

    Terwijl jij alweer op het volgende continent zit laat ik Figi nog even bezinken.... Leuk voor jongeren? Ik ga alvast boeken voor als we oud en grijs zijn! Prima alternatief voor het bejaardentehuis: je drankjes worden gebracht, jonge mannen halen eten voor je uit de bomen, je koffertje wordt gedragen, dagelijks a la carte menu... alleen even een oplossing zoeken voor de rollator in het zand. En die cava is ook niet slecht. Laat ik nou denken dat dat Spaanse bubbels zijn, hoor ik nu dat het een slaapmiddel is. Vandaar dat ik er zo rustig van wordt, jongens, laat de kratjes maar komen.
    Super verhaal weer, op naar de "grande finale". Have fun "down under".

  • 02 Februari 2012 - 06:57

    Marianne:

    Heee Duveltje wat is het toch super te lezen wat je allemaal doet en meemaakt!!! Jij ziet mij nog staan op Taupo airport maar ik zie jou ook nog aankomen hoor ha ha!! Je hebt het echt super gedaan op de lodge en ben nog steeds super trots op je!!! Het is nu ook eruuug stil op de lodge!!! Heeeel veel plezier in Aussie en hoop snel weer te lezen hoe het avontuur daar was!!!
    Dikke kus van je Huka lodge "mams"

  • 06 Februari 2012 - 09:00

    Chris:

    Als je snel bent kun je gewoon weer als echte Nederlandse op de schaatsen staan.... =))

    Tot snel, wel thuis. X

  • 06 Februari 2012 - 17:21

    Maya:

    je komt precies op tijd weer thuis want de rayonhoofden zijn weer bij elkaar geweest, dus misschien volgende week wel elfstedentocht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Na mijn Amerikaanse avontuur ga ik nu het volgende avontuur weer aan: ik ga stage lopen in Nieuw Zeeland:D:D

Actief sinds 08 April 2008
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 67683

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 11 Februari 2012

Stage Huka Lodge New Zealand!

10 Augustus 2008 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: